Najnowsze Wpisy

poniedziałek, 6 kwietnia 2015

Zwarcie na zwrotnicach Kato #4

Jestem wielkim fanem torów Unitrack firmy Kato w skali N. Użyłem ich do budowy mojej drugiej makiety i jestem z nich naprawdę zadowolony. Są stosunkowo tanie (przy zakupie na Ebayu), sprawdzają się dobrze w praktyce i wyglądają nieźle, gdy rozkłada się je na "gołej desce".
Okazało się niestety, że mają też wady. Mój ostatni zakup - parowóz BR52 od Fleischmanna - ma poważne problemy podczas przejazdu przez zwrotnice typu 4. I problemem wcale nie jest jakieś wykolejanie się, ale zwykłe zwarcie elektryczne, które pojawia się zależnie od egzemplarza zwrotnicy i prędkości jazdy.
Po dłuższym przyglądaniu się temu zwarciu, okazało się, że problem występuje w tym miejscu zwrotnicy:


i polega na tym, że zależnie od profilu koła (a nowy parowóz ma rzeczywiście inne koła, niż moje dotychczasowe lokomotywy) może zdarzyć się, że przez bardzo krótki moment dwie szyny zostaną ze sobą zwarte. Jak niewiele brakuje do zwarcia dla zwykłych kół można zobaczyć tutaj:


To krótkie zwarcie wystarcza niestety, aby mój Z21 wykrył problem i wyłączył zasilanie na dobre. Psuje to zabawę straszliwie...

Niestety nie znalazłem nieinwazyjnego sposobu na rozwiązanie tego problemu. Próbowałem lekko odginać szyny i nawet dawało to pożądany efekt, ale niestety po krótkim czasie musiały one wracać do pierwotnego kształtu, gdyż zwarcie również wracało.
Skończyło się więc szlifowaniem. Pierwszą zwrotnicę zmodyfikowałem ręcznie, najmniejszym pilnikiem jaki znalazłem. Pomogło. Zakupiłem więc diamentową końcówkę do mojego "multitoola" i poprawiłem pozostałe zwrotnice. Efekt wygląda tak:



Pięknie nie jest (szczególnie w tym powiększeniu) i martwi mnie też, że tak mocno starłem zewnętrzną warstwę metalu. Niemniej działa bez zarzutu - BR52 bez problemu pokonuje teraz wszystkie rozjazdy i znowu można się bawić...

***

Problem wydaje się dotyczyć tylko zwrotnic typu 4. Zwrotnice typu 6 mają te dwie szyny znacznie dalej od siebie, więc nie sądzę żeby jakakolwiek lokomotywa mogła mieć z nimi problem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz