Najnowsze Wpisy

poniedziałek, 6 kwietnia 2015

DCC - drut czy linka?

Moje pociągi w skali N od dłuższego już czasu sterowane są DCC. Możliwości są o tyle ciekawsze w porównaniu z kontrolą analogową, że moja kolejka w skali G też z pewnością będzie działała cyfrowo (prędzej czy później). Jednocześnie kolej w ogrodzie wymaga dużo dłuższych kabli. Czy wybór przewodu może mieć znaczenie?

Początkowo myślałem, że do ogrodu potrzebuję po prostu czegoś wytrzymałego - czegoś, co będę mógł wkopać w ziemię i nie martwić się o to. Wtedy jednak usłyszałem o efekcie naskórkowości i zacząłem się zastanawiać. Być może wybór nie jest tak prosty?

Biorąc pod uwagę naskórkowość mamy do wyboru dwa podstawowe typy przewodu: drut i linkę. Postanowiłem kupić oba i przeprowadzić test.

linka
drut
Kupiłem więc 25 metrów obu kabli. Oba pochodzą od tego samego producenta, oba też mają te same parametry: 2x2.5mm². Podłączyłem kolejno przy ich użyciu moją makietę w skali N i uruchomiłem jedną lokomotywę, co dało prąd ok. 150mA. Wynik?

Różnica jest niewielka, ale jednak mierzalna. Kabel oparty na lince dał około 0.15V więcej na torach w porównaniu z drutem. Mówiąc inaczej: wygląda na to, że drut stanowił dla sygnału DCC większy opór, więc spowodował większy spadek napięcia.

Czy to dużo? Oczywiście że nie. Ale ten spadek był zmierzony dla bardzo małego prądu, a w skali G spodziewam się dużo większych. A ponieważ rezystancja kabla jest stała, więc większy prąd da większy spadek napięcia.

Czy to rzeczywiście efekt naskórkowości? Nie mam pojęcia... Jedno wiem na pewno - mój kabel-linka daje lepsze efekty w teście w porównaniu z drutem, więc to właśnie tego przewodu użyję w moim ogrodzie.

2 komentarze:

  1. Zastosowanie linki w ogrodzie ma tę wadę,że w przypadku wilgoci, która może do kabla się dostać nastąpi jednoczesne utlenianie się wszystkich bardzo cienkich drucików linki. Spowoduje to szybkie przerwanie linki. W przypadku drutu proces ten będzie znacznie dłuższy. Znacznie większa jest bowiem grubość drutu w porównaniu z cienkimi drucikami linki. Tez nad tym się zastanawiałem. Linka co prawda jest łatwiejsza i wygodniejsza w użyciu. Efekt naskórkowości przy tych częstotliwościach jest raczej pomijalny. Należy różnicy dopatrywać się w rezystancji połączenia linki i drutu. W przypadku linki większa powierzchnia styku. a tym samym mniejsza rezystancja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, że utlenianie jest największym problemem i że rzeczywiście linka wypada tu słabiej. Z mojego doświadczenia, to jednak nie wilgoć, a słońce i wysoka temperatura powodują największe utlenianie.
      https://pl.wikipedia.org/wiki/Tlenek_miedzi(II)

      Usuń