Najnowsze Wpisy

niedziela, 12 lipca 2015

Tworzenie własnego tła do makiety

Moja druga, przenośna makieta w skali N znajduje się obecnie w pomieszczeniu, które kiedyś było kuchnią. Ponieważ jest to dla mnie rozwiązanie tymczasowe, więc nie robiłem tam żadnych zmian i elementy kuchenne są nadal widoczne. Wolałbym jednak oglądać moje pociągi w bardziej realistycznym otoczeniu i w tle widzieć lasy i niebo zamiast kafelków kuchennych. Potrzebne było mi więc ładne tło.

Mogłem oczywiście tło kupić, ALE:
  • miałem problem ze znalezieniem wystarczająco dużego (potrzebowałem blisko 4 metry)
  • do mojej przenośnej makiety potrzebowałem tła, które byłoby sztywne i samo stało, tak więc tło kupne i tak musiałbym do czegoś przykleić
  • kosztuje niemałe pieniądze... :)

Zdecydowałem się więc zbudować własne. Zacząłem od poszukiwania odpowiedniego panoramicznego zdjęcia i to jedno przykuło moją uwagę:


Jest zielone na dole i niebieskie u góry. Tego właśnie potrzebowałem. Do tego jest zamieszczone na Wikipedii (czyli: darmowe) i śmiało można go użyć. Zdjęcie w pełnej rozdzielczości dostępne jest tutaj.

Ale jak wydrukować to zdjęcie na 4-metrowej kartce? Sprawdziłem możliwość wydruku w profesjonalnej drukarni i oczywiście jest to możliwe. Niemniej:
  • koszt takiego wydruku jest porównywalny z ceną gotowego tła
  • wydruk nadal nie byłby wykonany na niczym, co stałoby samodzielnie

Tak więc znowu - trzeba kombinować...

Przy użyciu programu PosteRazor podzieliłem zdjęcie na 13 stron. Włączyłem przy tym zakładkę o szerokości 1cm, żeby łatwiej było całość potem skleić. Muszę przyznać, że PosteRazor jest naprawdę prosty w użyciu i całość zajęła mi dosłownie 5 minut.


Wydrukowałem moje strony na 13 zwykłych kartkach A3. Tak wyglądały po wyjęciu z drukarki i obcięciu dolnych i górnych marginesów:


Oczywiście zwykłe kartki są bardzo giętkie. Kupiłem więc także blok techniczny A3, który miał posłużyć za podkład. No i oczywiście mnóstwo kleju, bo całkowita powierzchnia tła miała przekroczyć 1m2.

Zacząłem przyklejać wydruki do kartek z bloku technicznego. Nie było to trudne i nie byłem nawet zbyt ostrożny z klejem, bo zakładałem, że po wyschnięciu stanie się przezroczysty.

Trzy strony już połączone:


Blok techniczny to strony A3. Trzeba więc je ze sobą połączyć, żeby stworzyć całą panoramę. Założyłem, że nie wystarczy, że kartki bloku zostaną sklejone wydrukami. Dodatkowo więc z tyłu dokleiłem wzmocnienia w miejscach łączenia. Niestety obrazek poniżej kiepsko to pokazuje, jako że wszystko jest na nim białe...


Tutaj tło rośnie i zaczynam mieć problem ze zrobieniem porządnego zdjęcia całości w moim salonie...


Praca została zakończona wieczorem i następnego ranka klej był już suchy. Musiałem wynieść tło na ogród, żeby zrobić zdjęcie całości. W świetle słońca i z pewnej odległości wygląda to całkiem nieźle.


Z bliska widać jednak różne mankamenty. Klej wcale nie stał się przezroczysty, wydruki się gdzieniegdzie pomarszczyły, a farba uszkodziła się w miejscach, gdzie za mocno zginałem papier.


Ale po ustawieniu na makiecie wcale nie wygląda to źle.


I teraz zamiast oglądać pociągi tak:


Mogę je podziwiać tak:


Wyszło całkiem nieźle jak na pierwszą próbę. Sporo rzeczy można jednak zrobić lepiej następnym razem:
  • Obrazek można było wydrukować z lepszą jakością. Co prawda użyłem laserowej drukarki z biura z maksymalnymi ustawienia, ale nadal nie wygląda to super.
  • Mogłem bardziej uważać z klejem. Albo może staranniej wybrać klej. Ciężko powiedzieć, ale na pewno ślady kleju są na moim tle widoczne.
  • Wybrałem wydruk z zakładkami, żeby nie mieć żadnych szpar na łączeniach. Patrząc jednak na wynik można się zastanawiać, czy łączenia nie byłyby mniej widoczne, gdyby zakładek nie było. I raczej nie da się tego stwierdzić nie próbując ponownie...
Czy było warto robić samemu? Myślę, że tak. Jak na moje potrzeby, efekt jest zadowalający.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz