Najnowsze Wpisy

wtorek, 16 lutego 2016

Piko 40200, zespół trakcyjny Talent 2 w skali N

W mojej kolekcji taboru w skali N straszliwie brakowało zespołu trakcyjnego o nowoczesnym wyglądzie. Miałem ochotę kupić Shinkansena produkcji Kato, jednak brak pełnego wsparcia dla DCC/dźwięku w produktach tej firmy skutecznie mnie zniechęcił. Dalsze poszukiwania pokazały, że najbliższy moim oczekiwaniom może okazać się produkt firmy PIKO.

PIKO produkuje kilka modeli współczesnych zespołów trakcyjnych i dostępne są one w różnych konfiguracjach. Wyglądają na zdjęciach bardzo ładnie i są tylko drogie, a nie straszliwie drogie. Wspierają też instalację dekodera DCC oraz modułu dźwiękowego. To było wszystko, co było potrzebne, aby przekonać mnie do zakupu. Zdecydowałem się na model Talent 2 Bombardiera w wersji z czterema wagonami i typowym czerwonym malowaniem niemieckich kolei. Produkt oznaczony symbolem PIKO 40200.


Zakupu dokonałem w moim ulubionym niemieckim sklepie MSL i kosztowało mnie to 177,99 Euro z darmową przesyłką. Paczka nadeszła w zimny styczniowy dzień, więc pozwoliłem modelowi zagrzać się, zanim go uruchomiłem. Otwarcie solidnego, jednak w pełni przezroczystego pudełka ujawniło pełną zawartość zestawu:


Tak więc dostajemy:
  • czteroczłonowy pociąg dostarczony jako dwa dwuczłonowe moduły
  • zestaw instrukcji wyjaśniającej budowę modelu
  • zestaw sprzęgów do łączenia więcej niż jednego zestawu

Dwie części pociągu łączy się ze sobą wpychając jeden człon w drugi. Działa to dobrze zarówno przy łączeniu, jak i przy rozłączaniu. Elementy biorące w tym udział są jednak plastikowe i zastanawiam się, ile takich cykli są w stanie przetrwać.


W pełni połączony model ma 45 cm długości i wygląda naprawdę ładnie. Malowanie jest wysokiej jakości z żywymi kolorami i wyraźnymi detalami. A niektóre z tych szczegółów są naprawdę bardzo, bardzo małe. Korpus pociągu ma prosty kształt przypominający pocisk, jednak znajdziemy tam sporo dodatkowych elementów. Są więc wytłoczone uchwyty przy drzwiach maszynisty, wycieraczki na przednich szybach, obrysy drzwi, itp. ale także sporo montowanych osobno detali na dachu. Pod spodem znajdziemy otwory, za którymi znajduje się miejsce na głośnik.


Należy wspomnieć o tym, że model posiada niestandardowe sprzęgi. Nie ma więc mowy o podłączeniu do niego typowego taboru w skali N, co oczywiście nie miałoby żadnego sensu. Połączenie dwóch pojazdów Talent 2 jest jednak wspierane, ale jako że posiadam tylko jeden, to nie byłem w stanie tego przetestować.

Naprawdę wartościową cechą modelu jest to, że posiada fabrycznie zamontowane oświetlenie wewnętrzne. Prezentuje się ono dokładnie tak dobrze, jak każdy by oczekiwał. Poniżej kilka zdjęć pokazujących je w działaniu. Zdjęcia zrobiłem już po montażu dekodera DCC, jako że jest to jedyny sposób na oświetlenie wnętrza i jednocześnie utrzymanie pociągu w bezruchu.


A skoro już mowa o DCC, to instalacja dekodera w tym modelu jest naprawdę prosta. Otwieramy klapkę na dachu, wyjmujemy zainstalowaną płytkę mostka do jazdy analogowej i wkładamy dekoder. Te kroki sprawdzają się z dekoderem PIKO 46211, jednak spodziewam się, że każdy dekoder ze złączem Plux12 o odpowiednich wymiarach zadziała tak samo.


Instalacja modułu dźwiękowego to zupełnie osobny temat, który podejmę na blogu w niedalekiej przyszłości.

No dobra, ale jak to jeździ? No więc są tu dwa aspekty:

Aspekt nr 1: tory proste oraz szerokie łuki. Tutaj model sprawdza się naprawdę bardzo, bardzo dobrze. Na promieniu 318 mm bądź większym jeździ wspaniale i wygląda przy tym naprawdę super. Efekt jest dokładnie taki, jakiego spodziewalibyśmy się po modelu szybkiej kolei. Nie ma się czego przyczepić - po prostu zachwyca.

Aspekt nr 2: rozjazdy. Niestety tutaj wychodzą pewne mankamenty. Na początku mój świeży zakup wykolejał się za każdym razem przejeżdżając przez zwrotnice Kato Unitrack, chyba że jechałem NAPRAWDĘ powoli. I działo się to nawet wtedy, gdy przez rozjazd przejeżdżałem "na wprost". Zastanawiałem się, o co chodzi i udało mi się nawet stwierdzić, że dzieje się to częściej w jednym z kierunków jazdy. I wtedy właśnie dostrzegłem to:


To jest połączenie pomiędzy środkowymi wagonami. To połączenie, które musiałem wykonać sam wpychając jeden człon w drugi. Widać wyraźnie, że nie jest idealne i jedna z osi kół lewituje nawet trochę nad szyną. Poprawiałem to połączenie wielokrotnie, ale efekt zawsze był ten sam.

Rozwiązaniem dla mnie była zamiana kolejności wagonów środkowych. W ten sposób pozbyłem się wadliwego połączenia. Niestety nawet teraz nie mam uczucia, że wszystkie wagony są idealnie dopasowane i pociąg nadal od czasu do czasu wykoleja się na rozjeździe, jeśli nie zmniejszę prędkości jazdy. To już jest akceptowalne, jednak moim zdaniem fajnie byłoby móc z pełną prędkością przejeżdżać chociaż w kierunku "na wprost".

Inną małą skargą, jaką mam do modelu jest to, że w jednym miejscu malowanie odstaje jakościowo od reszty. Albo brakuje tu czerwonej farby, albo szarej jest trochę za dużo. To w sumie nic wielkiego, ale zastanawiam się, jak takie coś przeszło kontrolę jakości, skoro ja zauważyłem ten defekt jeszcze zanim otworzyłem pudełko. A wygląda to tak:


Podsumowane

Czas chyba na podsumowanie. Chciałem mieć nowoczesny zespół trakcyjny i taki model właśnie dostałem. Podoba mi się jego wygląd, podobają mi się jego cechy i na pewno będę go dalej rozszerzał instalując moduł dźwiękowy. Uwielbiam patrzeć, gdy płynnie przejeżdża po mojej makiecie, jednak ilekroć się wykolei, to zastanawiam się, czy nie mogłoby być odrobinę lepiej. Gdybym miał tu wystawiać jakąś ocenę, to oszacowałbym moje zadowolenie na jakieś 75%.

Zalety:
  • rewelacyjny wygląd
  • bardzo ładne detale
  • świetna jazda na prostych torach i szerokich łukach
  • gotowy na DCC/dźwięk
  • dość rozsądna cena
Wady:
  • podatne na niedokładności połączenia wagonów powodują okazjonalne wykolejenia
  • niewielkie problemy z jakością malowania

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz