Najnowsze Wpisy

czwartek, 7 kwietnia 2016

Użycie wzmacniacza Uhlenbrock Power 8 do sterowania DCC w skali G

Mój plan na obecny rok przewiduje znaczny rozwój makiety w skali G. Mam tu na myśli większe torowisko, więcej pociągów, zdalnie sterowane rozjazdy, itp. Wszystkie te dodatki nie tylko będą kosztować - będą też potrzebować więcej energii elektrycznej. I jest to niestety ten element, którego mój obecny system DCC nie jest w stanie zapewnić.

Jednocześnie bardzo lubię moje obecne centralki cyfrowe. Zarówno Multimaus, jak i Z21 to świetne produkty i pokazały, że bardzo dobrze pracują z pociągami w dużej skali. Potrzebowałem więc rozwiązania, które pogodziłoby wszystkie moje potrzeby. Udało mi się je znaleźć na forach G Scale Central.

Rozwiązanie nazywa się Power 8, a producentem jest niemiecka firma Uhlenbrock. Jest to wzmacniacz sygnału cyfrowego, który nie jest przeznaczony dla żadnego konkretnego rozwiązania. Zamiast tego oczekuje na swoim wejściu takiego samego przebiegu DCC, który normalnie dostarczylibyśmy do torów, i podbija go oferując do 8 amperów natężenia prądu.

Zakupiłem opisywane urządzenie w sklepie MSL i kosztowało mnie ono około 150 euro. W zamian otrzymałem dość małe pudełko z wielkim radiatorem. Dołączona instrukcja okazała się być w pełni po niemiecku, ale na szczęście wersja angielska jest dostępna na stronie producenta. Całość robi dobre pierwsze wrażenie:


Mój plan obejmował oczywiście użycie wzmacniacza z systemami Roco/Fleischmann. Z informacji na forach wynikało, że nie powinno być z tym żadnego problemu. Niemniej nie miałem pewności, dopóki sam nie spróbowałem. I tak właśnie zaczęły się testy...

Konfiguracja #1 - Uhlenbrock Power 8 z Fleischmann Multimaus


Ta konfiguracja składa się z następujących elementów:
  • Kontroler Fleischmann Multimaus
  • Centrala DCC Fleischmann 680801
  • Wzmacniacz Uhlenbrock Power 8
  • Transformator 16V 150VA
Całość została połączona zgodnie z poniższym diagramem:


Należy zwrócić uwagę na:
  • użycie wejść C i D we wzmacniaczu Power 8
  • właściwe ustawienia przełączników we wzmacniaczu Power 8
Wynik testu: wszystko działa bez problemu. Po włączeniu zasilania Multimaus startuje prawidłowo. Zielona dioda LED we wzmacniaczu Power 8 wskazuje na prawidłową pracę. Kilka sekund później na torach pojawia się napięcie i całość jest gotowa do zabawy.

Konfiguracja #2 - Uhlenbrock Power 8 z Roco z21


Ta konfiguracja jest bardzo podobna do wersji #1. Elementy składowe to:
  • Centrala DCC Roco z21
  • Router sieciowy (nie występuje na diagramie)
  • Tablet Android z aplikacją z21
  • Wzmacniacz Uhlenbrock Power 8
  • Transformator 16V 150VA
Połączenia są również bardzo podobne jak w poprzedniej konfiguracji:


Wynik testu: wszystko działa bez problemu. Tak jak w konfiguracji z Mutlimaus, wszystkie urządzenia wskazują prawidłową pracę, a w ciągu kilku sekund na torach pojawia się napięcie.

Podsumowanie

Wychodzi na to, że informacja znaleziona na forach była w pełni prawdziwa. Wzmacniacz Uhlenbrock Power 8 jest kompatybilny z oboma systemami Roco/Fleischmann. Nie ukrywam, że bardzo mnie to cieszy. Nie tylko okazuje się to być stosunkowo tanim sposobem na rozszerzenie konfiguracji DCC, ale też pozwala mi na dalsze używanie kontrolerów, z których jestem zadowolony. Wydaje się, że jestem więc gotowy na kolejny sezon kolejki ogrodowej.

Przygotowałem też film prezentujący przebieg testów oraz wyniki. Jest co prawda po angielsku, ale z polskimi napisami. Miłego oglądania!


6 komentarzy:

  1. Przymierzam się do budowy kolejki ogrodowej w skali G. Chcę bazować na elementach PIKO.Czy ta centrala jest kompatybilna z elementami sterującymi PIKO.Sterowanie zwrotnicami, elementy zwrotnej sygnalizacji dekodery lokomotyw itp. Jeśli możesz mi odpowiedzieć to bardzo oczekuje tej informacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Używam centralki do sterowania lokomotywą PIKO BR80 z dekoderem PIKO. Właśnie zamówiłem PIKO 35013 do sterowania zwrotnicami. Nie spodziewam się żadnych problemów, ale opiszę jak spróbuję :)

      Usuń
  2. Mam jeszcze jedno pytanie.czy po zastosowaniu wzmacniacza można w dalszym ciągu czytać dane z lokomotywy umieszczonej na torach poprzez centralę Z21. Chodzi o transmisję sygnałów w druga stronę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie to nie wiem. Wszelkie programowanie robię w domu na osobnym torze bez wzmacniacza. Na wiosnę mogę sprawdzić :)

      Usuń
  3. Moje pytanie było spowodowane użyciem do sterowania pętlą modułu AD520 Auto Reverse Modul). Jego użycie jest bardzo proste. Dwa przewody dołącza się do toru głównego i dwa do pętli. W rekomendacji napisane jest,że współpracuje z Centralą Z21. Sprawdziłem to latem i rzeczywiście tak jest. Chce zwiększyć moc zasilania torów opierając się na twoim rozwiązaniu ze wzmacniaczem Uhlenbrock Power 8 i stąd moja obawa czy w takim układzie też będzie działał.
    W informacji jest bowiem napisane, że w momencie zwarcia wysyła jakieś sygnały do centrali Z21, aby ta nie wyłączyła zasilania, a oczywiście sam zmienia polaryzację w pętli.Stąd moja wątpliwość i pytanie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawy przypadek i uzasadniona wątpliwość. Niestety nie znam odpowiedzi...

      Usuń