Najnowsze Wpisy

sobota, 31 października 2015

Prace w ogrodzie, część 8: Rama podniesionej makiety

Minął kolejny miesiąc i w czasie jego trwania udało mi się dokonać znaczących postępów w temacie podniesionej makiety ogrodowej. Mój ostatni wpis dotyczył budowy fundamentu/drenażu dla przyszłej budowli. Wspominał też o wyzwaniu związanym z pozbyciem się nadmiaru ziemi, którą wcześniej musiałem wykopać...

Z radością i ulgą donoszę, iż po zaledwie 2-óch pełnych dniach i 5-ciu popołudniach ziemi już nie ma. Przetransportowałem całość do kontenera przy użyciu taczki, skąd została wywieziona w siną dal.


Natychmiast po posprzątaniu ogrodu zakupiłem pozostałe drewno potrzebne do zbudowania modułów makiety. Pierwszym krokiem było oczywiście pomalowanie go Drewnochronem.


Po wyschnięciu przystąpiłem do budowy kolejnych ścian drewnianej ramy. Trudnością, którą tu napotkałem był fakt, że duża ilość zakupionych desek nie była zbyt prosta. Musiałem użyć pasów transportowych, aby wymusić na nich odpowiedni kształt.


Kiedy ściany były gotowe, pomalowałem je po raz drugi.


Kolejny krok był zaskakująco prosty. Połączyłem drewniane ściany za pomocą poprzecznych desek i natychmiast stały się one modułami mojej makiety. Nie są one oczywiście idealnie prostokątne, ale pasują do siebie dość dobrze. Na dodatek całość wygląda całkiem ładnie (szczególnie z większej odległości).


Najtrudniejszym elementem ramy był ścięty róg. Szczerze żałuję, że wpadłem na pomysł jego budowy. Zajęło mi to ponad pół dnia i prace przy nim bardzo uwidoczniły mój brak stolarskiego doświadczenia. Efekt jest daleki od ideału, ale jest też dość solidny i będzie musiał wystarczyć...


Zająłem się też szczególnie dokładnie miejscami połączeń między modułami. Co prawda każdy z nich ma z założenia samodzielnie utrzymać przyszłe wypełnienie, jednak obawiałem się, że mogą się one przesuwać względem siebie. Dlatego też zainwestowałem w dodatkowe elementy wspierające.


Pozostałe części zostały zamontowane i pomalowane. Cała rama jest teraz gotowa. Oczekuje na kamienie, które wypełnią jej wnętrze.


Niestety dni stają się coraz krótsze i chłodniejsze. Pogoda bywa też już czasami deszczowa. Nie ma mowy, abym dał radę zakończyć ten projekt przed zimą. Będę musiał zabezpieczyć ramę jakimś nakryciem i wrócić do tematu na wiosnę. Może się więc okazać, że ten wpis kończy temat podniesionej makiety w tym roku...

6 komentarzy:

  1. No, no... Jestem pod wrażeniem wykonanej pracy... Kupa roboty żeby taką konstrukcję postawić. Niedokładnościami przy łączeniu desek bym się nie przejmował: nikt z tego strzelać nie będzie ! :) Poza tym z czasem drewno i tak będzie się trochę wypaczać od deszczu i słońca więc nigdy nie będzie wszystko idealnie spasowane. Jeżeli mogę sobie na to pozwolić to sugeruję położenie peszli na przewody jeszcze przed kompletnym zasypaniem kamieniami konstrukcji - potem może nie być tak łatwo się przekopywać pod torami :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tymi peszlami to dobra uwaga. Niby dość oczywiste, ale mogłem zapomnieć. Na pewno coś zrobię. Może nawet nie peszle, a raczej jakaś 5cm rura?

      Usuń
    2. Mogą być byle jakie rurki ale w typowy peszel jest najlepszy bo: jest tani jak barszcz i fajnie się robi łuki. Należy jednak pamiętać, że wystający peszel na świeżym powietrzu nie wytrzyma roku ! Peszel musi zostać zakopany lub zabetonowany bo UV go rozkłada w niecały rok. Obserwuję to u siebie: rok temu zrobiłem pierwsze wylewki pod tory i umieściłem w nich peszle, Te, które wystają do tej pory na wierzchu się prawie zdezintegrowały od warunków atmosferycznych :)
      Wysłałem Ci zaproszenie na fejsie - będzie łatwiejszy kontakt na przyszłość... Pozdrawiam...

      Usuń
  2. Podziwiam, podziwiam. Ja robię makietę na poziomie gruntu ale do samego drenażu, nasypów i balastu poszło ponad pół tony kruszywa na startową pętlę. Na pełne 25 m toru pójdzie tak 1 1/2 tony pospółki, piachu i drobnego tłucznia.

    OdpowiedzUsuń
  3. Super niesamowity wkład pracy ale wierzę że elekty też będą niesamowite. A chciałem zapytać jak duża jest powierzchnia takiej makiety.

    OdpowiedzUsuń